Service op z’n Zonnigst

Monitoring

Houd de prestaties van je zonnepanelen eenvoudig in de gaten met monitoring.

Monitoring van je zonnepanelen

Je hebt opgemerkt dat de opbrengst van je zonnepanelen niet meer geregistreerd wordt in het monitoringsportaal. De kans is groot dat je omvormer geen contact maakt met het internet.

Je kan je omvormer op twee manieren verbinden met het internet: bekabeld of via wifi. Een verbinding via een netwerkkabel heeft altijd de voorkeur. Hiermee heb je de minste kans op storingen. Niet alle omvormers hebben een aansluiting voor een netwerkkabel. Zij hebben meestal wel een interne of externe mogelijkheid tot wifi.

Veel voorkomende problemen bij monitoring

Nieuwe router
Als je van internetprovider verandert, ontvang je vaak een nieuwe router. Is je omvormer via wifi verbonden met het internet? Dan zal je de omvormer opnieuw moeten configureren.

Slechte wifiverbinding
Vaak hangt de omvormer op zolder, ver verwijderd van de wifirouter. Daardoor is het signaal te zwak. Controleer de signaalsterkte en verhelp het probleem met een wifi-versterker en/of een netwerkkabel.

Controleer je netwerkkabel
Na verloop van tijd weet men vaak niet meer waar kabels voor dienen. Dan wordt een verkeerde kabel uit de router gehaald, waardoor de verbinding verbroken wordt.

IP-adres onjuist
Heel soms zijn poorten van een router ingesteld met een vast IP-adres. Als dit adres niet overeenkomt met de omvormer, zal er geen verbinding tot stand komen.
Stappenplan voor het instellen van IP adres

Serviceformulier particulier

Een storing melden? Vul het formulier in, of bel ons direct.